Categorie: "Management"

Boekenblog leest Buiten De Lijntjes

herontdekjecreativiteit‘Buiten de lijntjes’. De titel verraadt het eigenlijk al een beetje: dit boek gaat over creativiteit. Over het herontdekken van je creativiteit, om precies te zijn. Blogger Irene Groenink heeft het boek gelezen. Nieuwsgierig naar de inhoud van het boek? Of benieuwd naar Irene’s mening? Lees dan gauw verder!

Zoektocht naar vernieuwende businessmodellen

businessmodellenZware marktomstandigheden dwingen bedrijven uniek te zijn met hun businessmodel. Velen weten niet hoe dat aan te pakken, laat staan dat er bewust slimme benchmarking ingezet wordt. Een gemiste kans, want er valt veel te leren van elkaar, ongeacht of men in dezelfde branche opereert. Dat concluderen auteurs Kemperman (Achmea), Geelhoed (&samhoud) en Op ’t Hoog (Achmea) in het nieuwe boek ‘Briljante businessmodellen, een bijzondere benadering voor betere business’.

De werkvloer inzetten als basis voor continu verbeteren

operationalexcellenceBedrijven moeten steeds meer doen met minder mensen en middelen. Hierdoor valt het management team geregeld terug op verbetertechnieken als Lean en Six Sigma zonder daarbij rekening te houden met de lange termijn strategie. Organisaties blijken het vooral lastig te vinden om het vliegwiel aan de gang te houden als eenmaal het laaghangend fruit is geplukt. Er ontbreekt een Operational Excellence aanpak die organisatieverbeteringen structureert en waarborgt. Dat concludeert hoogleraar Operational Excellence en Berenschot adviseur Marcel van Assen in het nieuwe boek ‘Operational Excellence’.

Waarom wordt iets populair? Je leest het in Buzz!

buzz jonah bergerHoe kun je de impact van een product laten zoemen als een op hol geslagen kudde bijen? Waarom wordt iets viral (of toch niet)? Hoe gaan ideeën van mond tot mond en hoe zorg je voor voldoende aandacht van jouw boodschap? Of je nu in de marketing, de politiek, de techniek of de gezondheidszorg werkt, je moet begrijpen hoe jouw producten en ideeën blijven hangen. Jonah Berger ontrafelt in zijn debuut ‘Buzz’ de raadsels achter geslaagde campagnes en hij onthult het geheim achter de populariteit van aanstekelijke ideeën en filmpjes.

Petra de Boevere: “Dromen komen uit door te delen.”

durftedoen_petradeboevereIn deze tijden van crisis is het voor ondernemers steeds lastiger om zich te profileren op de – overvolle – arbeidsmarkt. De online verkoopt neemt fors toe, terwijl winkelpanden leeg komen te staan. Maar juist nú kun je al jouw ideeën waarmaken, dankzij social media. Dat ondervond ervaringsdeskundige Petra de Boevere, die onlangs haar tweede social media boek Durf te doen! uitbracht. Haar succes? Niet blijven hangen in creatieve plannen, maar durven doen.