Ondernemers moeten blauwe economische kansen grijpen

‘Blauwe economie: 10 jaar, 100 innovaties, 100 miljoen banen’ van duurzaamheidsgoeroe Gunter Pauli is nu ook in Nederland verkrijgbaar. De auteur zet nieuwe standaarden voor duurzaamheid en stimuleert tegelijkertijd gezond ondernemerschap. Ondernemers hoeven alleen maar de blauwe economische kansen te grijpen die de natuur voor het oprapen legt.

Door goed naar natuurlijke systemen te kijken, kunnen we komen tot een duurzame manier van produceren en consumeren. Dat is wat Gunter Pauli, voormalig directeur van Ecover en lid van de Club van Rome, laat zien in ‘Blauwe economie’. Kennis van de wijze waarop organismen – van bacteriën en weekdieren tot reptielen en zoogdieren – zijn gevormd en functioneren, kan ons helpen oplossingen te formuleren voor de vele uitdagingen in de nabije toekomst. Het kweken van paddestoelen op pulp uit de koffiebonenteelt, het gebruik van slachtafval in de wormenteelt, het opvangen van waterdamp op de manier waarop de Namibische woestijnkever dat doet en een efficiëntere opwekking van zonne-energie volgens het proces van fotosynthese zijn slechts enkele voorbeelden van de honderd innovatieve en duurzame productiemethoden.

Zonder twijfel zullen deze veelbelovende projecten een belangrijke inspiratiebron vormen voor (aankomende) ondernemers en politici, en onze manier van produceren en consumeren ingrijpend veranderen.

Over de auteur
Gunter Pauli leidde het Belgische bedrijf Ecover, producent van biologisch afbreekbare schoonmaakmiddelen. In 1994 richtte hij ZERI (Zero Emissions Research and Initiatives) op, dat zich bezighoudt met het ontwikkelen van kenniscentra, met als doel duurzame productiemethoden te ontwikkelen. Pauli is lid van de Club van Rome en auteur van diverse boeken over economie en innovatie. Ook schreef hij een groot aantal kinderboeken.

[isbn]99789046813201[/isbn]

Lees ook:Vooruitstrevende ondernemers ‘groen’ ingesteld
Lees ook:23 dingen die ze je niet vertellen over het kapitalisme
Lees ook:De WIJ Economie cadeau voor Prinsjesdag
Lees ook:Nederlandse bedrijven missen Steve Jobs mentaliteit
Lees ook:Een nieuwe visie op het bestrijden van armoede

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.