One click, de opkomst van Amazon

Amazons businessmodel is bedrieglijk eenvoudig: maak online winkelen zo eenvoudig en handig dat klanten niet twee keer zullen nadenken over hun aanschaf. Het kan bijna worden samengevat met de knop die op elke pagina staat: ‘Koop nu met één klik’.

Waarom is Amazon zo succesvol? Veel ervan komt door Jeff Bezos, de ceo en oprichter, wiens unieke combinatie van karaktereigenschappen en bedrijfsstrategieën Amazon naar de top van de online retailwereld hebben gedreven.

Aan de hand van interviews met Amazon-medewerkers, concurrenten en observanten, schetst One click Bezos’ transformatie van computernerd tot wereldveranderende ondernemer. Dit boek onthult hoe hij zijn beslissingen neemt en wat zijn verdere plannen met Amazon zijn.

Het verhaal van Amazons voortdurende evolutie is een casestudy van hoe je een gehele industrie opnieuw uitvindt, en een die iedereen in het hedendaagse bedrijfsleven negeert, met alle gevolgen van dien.

Het succes van Amazon kan worden toegeschreven aan Jeff Bezos’ vooruitziende blikken en meedogenloze zakelijk inzicht. Richard L. Brandt legt in dit boek uit:

– Waarom Bezos’ besluit om negatieve productreviews mogelijk te maken, en dat het daarmee gecreëerde vertrouwen mogelijk gederfde omzet zou compenseren, de juiste gok bleek te zijn.
– Waarom Amazon sommige patenten ijverig bewaakt, terwijl ze andere vrijelijk delen.
– Waarom Bezos vindt dat winstgevend worden het ‘domste’ was wat ze konden doen in 1997.
– Hoe Amazon.com een van de weinige dotcoms werd die de internetbubbel van de beginjaren van de 21e eeuw wist te overleven.
– Wat de volgende stappen van het bedrijf zijn.

Over de auteur
Richard L. Brandt is een prijswinnende journalist die al meer dan twee decennia over Silicon Valley schrijft. Hij is zeer bekend in de technologiewereld als voormalig correspondent voor BusinessWeek, waarvoor hij de National Magazine Award heeft gewonnen. Hij is ook de auteur van het boek Google Minds, over de oprichters van Google, dat eerder verschenen is. Hij woont in San Francisco.

[isbn]9789400501836[/isbn]

Lees ook:Amazon met Amazon.nl voor feestdagen in Nederland actief
Lees ook:Ben jij al een echte Google-kenner
Lees ook:Dikke Van Dale Online
Lees ook:Eerste Europese Social Media boek
Lees ook:Minister Maria van der Hoeven maakt zich zorgen over aanbod Google Books

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.