Structurele problemen met onze privacy op internet

Internet vormt een levensgroot gevaar voor onze privacy. Het wordt door steeds meer gespecialiseerde bedrijven gebruikt als een geraffineerde fuik voor onze privégegevens. Die privégegevens worden bovendien zo slecht beveiligd, dat verlies en diefstal via datzelfde internet schering en inslag is. Dat stelt onderzoeksjournalist Arnoud Groot in zijn boek ‘We weten wie je bent’.

De door hackers gekraakte beveiliging van DigiNotar bewees afgelopen week nog hoe kwetsbaar vertrouwelijke gegevens op internet zijn. DigiNotar zorgde voor de beveiliging van een groot aantal overheids- en particuliere websites, maar werkte volgens onderzoek met verouderde software en ‘kinderlijk eenvoudige’ wachtwoorden. Het geval staat bepaald niet op zichzelf. Steeds vaker worden internetgebruikers geconfronteerd met koppen als ‘Facebook zet privacy overboord’, ’Google bekent jarenlang afluisteren WiFi-verkeer’ en ‘Gebruikers klagen Apple aan wegens schending privacy’.

In ‘We weten wie je bent’ toont Groot aan dat het hier geen incidenten, maar een structureel probleem betreft. Net als ooit in het wilde Westen, staat de bescherming van de gebruikers van het world wide web namelijk nog grotendeels in de kinderschoenen. Tegelijkertijd staan veel mensen totaal niet stil bij het extreem publieke karakter van internet. Daardoor zijn ze vaak vogelvrij, constateert Groot, en daarmee een dankbare prooi voor het snel aanzwellende leger bedrijven, criminelen, lasteraars, stalkers en andere belagers van hun op internet rondzwervende privégegevens. Het zijn de privacyzwelgers van het digitale tijdperk.

In zeven hoofdstukken schetst Groot met veel praktijkvoorbeelden en onthutsende details de transformatie van internet van een open kennisnetwerk tot een geraffineerde privacyfuik. Van het prille begin van het commerciële internet, toen het nog grotendeels het domein was van ‘cyberpooiers’ en andere vrije jongens, tot de huidige heerschappij van een aantal grote Amerikaanse multinationals. Daarbij worden dagelijks de privégegevens van anderhalf miljard internetgebruikers verzameld, gekoppeld, bewerkt en verkocht. Verreweg de meeste gebruikers weten niet dat dit gebeurt, en dat ze dit zelf mogelijk maken.

Wie zijn de briljante ondernemers en doortrapte criminelen die de (privacy)regels van internet herschreven? Aan wie van hen heb jij het afgelopen jaar nietsvermoedend jouw gevoelige privégegevens weggegeven? En waarom zijn die zo ontzettend veel geld waard? Dat lees je in ‘We weten wie je bent’.

[isbn]9789400501218[/isbn]

Lees ook:Voor wie wil beginnen met stamboomonderzoek
Lees ook:Zeventig procent senioren vindt leven boekwaardig
Lees ook:Onthullend verhaal over jacht op medische gegevens
Lees ook:Zo gebruik je sociale netwerken optimaal
Lees ook:Sociale Netwerkers verdienen meer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.