Consument dwingt webwinkels tot uitputtingsslag

Webwinkels schieten als paddenstoelen uit de grond. Volgens belangenvereniging Thuiswinkel.org verdubbelt het aantal Nederlandse webwinkels tussen 2010 en 2015 en passeert het de 45.000. Een indrukwekkend aantal, stelt Annelies Verhelst, auteur van het boek ‘Maak van je webwinkel een succes’. “Een op de vijf webwinkels haalt echter het eerste jaar niet en na twee jaar is een kwart afgevallen.” Verhelst deed onderzoek bij webwinkels als Bol.com, Wehkamp, ECI en Greetz en bracht hun belangrijkste succesfactoren in kaart.

Consumenten die online shoppen steken steeds meer tijd in de oriëntatie. 84% van de consumenten maakt eerst een ronde langs de websites van de verkopende partijen, de owned media. In toenemende mate maken consumenten ook gebruik van de mening van anderen via earned media. 85% van de consumenten leest websites met reviews en prijsvergelijkingen en kijkt op sociale netwerken, blogs en YouTube. Met name het gebruik van vergelijkingssites is uniek in Nederland. Maar liefst 58% van de Nederlanders maakt hiervan gebruik in de zoektocht naar het beste product. “Het grondige online winkelgedrag van de consument dwingt webwinkels tot een ware uitputtingsslag”, stelt Verhelst. “Om succesvol te zijn, moeten ze aan een heel pakket van eisen voldoen. Doen ze dat niet, dan raken ze de consument online binnen enkele seconden kwijt aan een concurrent en zien ze hem voorlopig niet meer terug.”

Een slecht functionerend marketingapparaat is volgens Verhelst een veelvoorkomende oorzaak van niet-renderende webwinkels. “In toenemende mate wordt gebruik gemaakt van middelen als zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachineadvertising (SEA). Maar daarmee wordt lang niet de gewenste traffic gegenereerd. Laat staan de gewenste conversie.” De woorden van Verhelst worden ondersteund door onderzoekcijfers van online marketingbureau Traffic4u. Slechts 4% van de webwinkels trekt meer dan 500.000 bezoekers per maand. Het overgrote deel, 61% van de webwinkels, trekt minder dan 25.000 bezoekers per maand. “Veel van deze webwinkels trekken na verloop van tijd de stekker eruit. Alleen met een zorgvuldig toegepaste marketingstrategie, waarbij de consument vanaf het eerste moment centraal staat, kan dit in veel gevallen worden voorkomen.”

In haar zoektocht naar de succesfactoren van succesrijke webwinkels nam Verhelst onder andere Bol.com, Wehkamp, ECI en Greetz onder de loep. Het nieuwe boek Maak van je webwinkel een succes bevat interviews met directeuren en marketingmanagers van deze bedrijven. Daarnaast gaat het in op alle aspecten die cruciaal zijn voor het opbouwen en onderhouden van een succesvolle webshop, onderbouwd door experts op hun vakgebied.

Over de auteur
Annelies Verhelst werkt als content marketeer. Zij is tevens freelance tekstschrijver, met focus op webteksten. Ze schrijft voor diverse weblogs, waaronder haar eigen weblog www.anneliesje.nl.

Lees ook:Colofon
Lees ook:Bruna opent tijdens Boekenweek 100 extra verkooppunten
Lees ook:Peter Verhelst start als Gentse stadsdichter
Lees ook:E-books uitgeverij voor iedereen toegankelijk met watermerk
Lees ook:ECI biedt 80.000 boektitels ook aan niet-leden aan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.