Amstel Uitgevers en Uitgeverij Contact bundelen krachten

Uitgeverij Contact en Amstel Uitgevers (Atlas, Augustus, L.J. Veen, Business Contact, Mouria en Olympus/Pandora) gaan per 1 januari 2012 samen verder als één uitgeverij onder de naam Atlas-Contact. Door deze samenvoeging kan de uitgeverij zich beter concentreren op de redactionele en commerciële begeleiding van haar auteurs. Hierdoor is de uitgeverij klaar voor de nieuwe fase waar het boekenvak voor staat.

De belangrijkste verandering als gevolg van de samenvoeging is de wijze waarop de uitgeverij zich intern organiseert. Om de auteurs, boekhandels en andere verkoopkanalen in de komende jaren beter te gaan bedienen is een nieuwe organisatievorm noodzakelijk. Auteurs zullen hiervan profiteren doordat de nieuwe uitgeverij borg blijft staan voor inhoudelijke kwaliteit en redactionele begeleiding, ook in een structureel verslechterende boekenmarkt. Bovendien zal de uitgeverij meer tijd en middelen gaan vrijmaken voor marketing.

Contact en Amstel hebben scherp geanalyseerd welke lange-termijnontwikkelingen de boekenmarkt kenmerken, en hebben daarbij ook goed geluisterd naar de boekhandel. Er zullen vanaf 2012 jaarlijks aanmerkelijk minder titels worden uitgebracht. De nieuwe uitgeverij zal boekhandels en andere verkoopkanalen nog beter ondersteunen bij het verkopen van boeken.

De nieuwe uitgeverij zal minder imprints op de markt brengen, die stuk voor stuk een duidelijk profiel krijgen. De belangrijkste literaire naam wordt Atlas-Contact, waaronder fictie en non-fictie zal verschijnen. L.J. Veen wordt de lijn voor klassiekers, Business Contact voor de zakelijke markt.

Boven op alle goede redenen om deze organisatiewijziging nu aan te kondigen en ter hand te nemen, is er ook een pragmatische noodzaak. De Nederlandse boekenmarkt is een nieuwe fase van structureel dalende verkopen in gegaan. De krimp van de markt in 2011 is niet conjunctureel maar blijvend van aard. Zonder samenwerking zouden Amstel en Contact op termijn hun dienstverlening aan auteurs en boekhandels niet kunnen waarborgen, laat staan op onderdelen verder kunnen versterken.

Mizzi van der Pluijm, directeur-uitgever: “Ook in een dalende markt kan een uitgeverij floreren. Door één sterke uitgeverij te creëren in plaats van zes kleinere en het roer op een aantal terreinen om te gooien, verwachten wij het antwoord te hebben op de uitdagingen waarvoor moderne uitgevers in de komende jaren staan. De moeilijkste beslissing is daarbij het afscheid van enkele imprints. Bij sommige medewerkers en auteurs roept dat emoties op die ik volledig begrijp. Wij zullen ervoor zorgen dat we de identiteit en kwaliteit waarborgen. Wij zullen ook hun betrokkenheid nodig hebben om Uitgeverij Atlas/Contact de komende jaren nog meer literaire kleur en diepgang te geven. Dankzij deze organisatieverandering creëren we een helder perspectief: Atlas/Contact wil de mooiste literaire uitgeverij van Nederland verder uitbouwen.”

Lees ook:Eerste Atlas Contact-boeken in ontvangst genomen
Lees ook:Maarten Boers acquirerend redacteur Nieuw Amsterdam
Lees ook:Deventer boekenmarkt door regen slecht bezocht
Lees ook:Maaike Schutten en Henk Rijks opponenten Giro di Bakfiets
Lees ook:Luc Beaucourt schrijft boek over zijn leven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.