Nieuwe uitgeefformule bestaat al twee jaar

Nu ik steeds vaker persberichten van uitgeverij Bertram – de Leeuw voorbij zie komen, bedacht ik me opeens dat ik die naam als eens eerder ergens had gelezen. Inmiddels heb ik het bericht terug gevonden. Het gaat om een persberichtje uit de zomer van dit jaar. Nu wil ik niet zozeer de aandacht vestigen op deze uitgeverij of ‘klager’ Compaan uitgevers. Nee, ik denk dat we deze formule steeds vaker terug gaan zien bij uitgevers. Of vergis ik me daar in?

Het betreffende bericht:
Mooi nieuws: een nieuwe uitgeverij die de auteur als partner ziet en deze een betere opbrengst in het vooruitzicht stelt. Bertram & De Leeuw, zoals deze uitgeverij heet, treedt flink voor het voetlicht met deze uitgeefformule. Nieuw is deze formule echter geenszins.

Compaan uitgevers in Maassluis introduceerde deze manier van werken al in het voorjaar van 2008. En niet zonder succes. De auteur is in alle opzichten een partner, niet in de laatste plaats op financieel gebied. Hij of zij ontvangt 50 procent van de netto-opbrengst van het boek. Een aanmerkelijke verbetering ten opzichte van de percentages die de gevestigde uitgeverijen voor hun auteurs overhebben. En ook meer dan Bertram & De Leeuw voornemens zijn uit te keren. Het percentage van deze nieuwe uitgeverij kan oplopen tot 50 procent. Terwijl Compaan uitgevers altijd 50 procent uitkeert. Dat was twee jaar geleden dé noviteit in uitgeefland.

Het woord jatwerk zal Compaan uitgevers niet in de mond nemen. Eerder is de uitgeverij verheugd dat de kracht van de formule niet onopgemerkt is gebleven en blijkbaar uitlokt tot navolging. Dat is mooi nieuws, vooral voor de auteur.

Lees ook:Jeugdboekenschrijvers naar Compaan uitgevers
Lees ook:Compaan uitgevers verder onder nieuwe paraplu
Lees ook:Directie Uitgeverij Nieuw Amsterdam stapt op
Lees ook:Linda Polman stapt over naar Bertram + de Leeuw
Lees ook:Britse lezers dol op stationsromannetjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.