Online boek uitgeven en verkopen steeds populairder in Nederland

Uit onderzoek blijkt dat consumenten hun boeken graag online kopen. Auteurs spelen handig in op deze trend door steeds vaker hun boek zelf online uit te geven en te verkopen. Ook de website Pumbo.nl merkt dit jaar een duidelijke groei in het aantal auteurs en verkopen. Op Pumbo.nl kunnen auteurs eenvoudig hun script uploaden en een eigen boek uitgeven en verkopen. Zonder tussenkomst van een uitgever. Bestellingen en het voorraadbeheer worden afgehandeld en verzorgd door de experts van Pumbo.nl. Hierdoor worden er kosten bespaard en hogere marges voor de auteurs gegarandeerd.

Discussieer mee over het feit of het een goede ontwikkeling is dat ieder zomaar een boek kan uitgeven, maar lees eerst de mening van Pumbo’s Yordy Spoor.

“Ook de recente jaarcijfers van de Koninklijke Boekverkopersbond laten zien dat de boekverkoop via internet een sterke stijging vertoont”, stelt Yordy Spoor van Pumbo.nl, het online platform voor auteurs om zelf een boek uit te geven. “Wij merken dan ook een duidelijke toename van het aantal auteurs en sales via Pumbo.nl.” Nederland bezit een enorm potentieel aan schrijftalent. Dagelijks publiceren zij een veelheid van artikelen, verslagen, postings en reviews. Deze zogenaamde ‘user generated content’ is vaak van een dermate goede kwaliteit dat zij een uitstekende basis vormen voor een boek. “We zien dan ook dat deze auteurs zich bij ons aanmelden en gericht advies willen ontvangen over het uitgeven van een eigen boek.”

Op Pumbo.nl bepalen de auteurs zelf de inhoud van hun boek. “Wij zijn geen uitgever”, vervolgt Spoor. “Met Pumbo.nl bieden wij iedere auteur een uniek online platform voor het uitgeven en verkopen van een eigen boek. Gemak is daarbij een belangrijke voorwaarde, immers veel goede boeken bereiken niet het publiek vanwege de vele eisen van een traditionele uitgeverij en dat willen wij juist nu zien te voorkomen!” Naast een eigen boek uitgeven en beheren krijgt de auteur ook zijn eigen verkooppagina op Pumbo.nl. Deze kan worden ingezet voor de online promotie van het boek. Samen met de parate online marketing kennis van Pumbo.nl zorgt dit er voor dat auteurs volop profiteren van de sterke boekverkoop via internet.

Pumbo.nl is ontwikkeld door 2 ondernemers, Wouter Vink en Yordy Spoor. Sinds 3 jaar runnen zij samen Vior Webmedia. Het mediabedrijf bouwt websites voor verschillende succesvolle bedrijven, levert CRM-systemen en is actief in de verkoop van digitale boeken. Met Pumbo.nl bezitten zij een platform die zowel in de opkomende vraag naar digitale boeken voorziet, als in de traditionele wijze van geprinte boeken. Met Pumbo.nl worden beide verkoopkanalen optimaal ingezet.

En toch vraag ik me af of we er blij mee moeten zijn dat iedereen – ongeacht of je kunt schrijven of niet – een boek uit kan geven. Wat vinden jullie, laat het weten!

Lees ook:Schrijf boek en win geldprijs
Lees ook:Uitgeven in eigen beheer in Nederland groeit stevig
Lees ook:Nederlandse lezer verkiest geprint boek boven ebook
Lees ook:Ebook lezers lezen meer, print geniet de voorkeur
Lees ook:Zelf boeken uitgeven en verkopen met bol.com

32 reacties op “Online boek uitgeven en verkopen steeds populairder in Nederland

  1. Jan

    Betalen voor een uitgave is niet het beste uitgangspunt wanneer je je bedenkt dat er uitgeverijen zijn die boeken uitgeven, daar redactiewerk in steken, pbliciteit op zich nemen, en de auteur laten delen in de opbrengst.

    Dat iedereen een boek kan uitgeven is geen probleem, het probleem is dat het risico volledig bij de auteur ligt, zowel financieel als redactioneel, als publicitair.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Annelies Van der haege

      Laten delen in de opbrengst? Dan hebben we het over die schamele 10% voor een beginnend schrijver. Waarom zou een schrijver bij de pakken blijven zitten en niet voor de 100% gaan. Ik kwam laatst op een site (http://kosmospiraat.com) waar een verhaal wordt uitgegeven volledig verbonden met facebook, met een heel netwerk van vrienden rond. Iedereen leest en deelt wat ze er van vinden. Het verhaal breekt los uit de boek vorm. Iets wat enkel kan op het internet. Dit is de toekomst en ik denk dat dit wel iets waar uitgeverijen moeten schrik van hebben…

        /   Beantwoorden  / 
      1. Martine

        Ehm… er zit een foutje in deze site. Bij een antwoord wordt er namelijk geformuleerd:

        [naam] Antwoord

        …misschien kan de webmaster even een T’tje toevoegen? En de kapitale A bescheiden maken? En daarna dit berichtje wissen? ;)

          /   Beantwoorden  / 
        1. Patricia de Ryck

          Martine, ik weet het. Dit is een automatisch format dat alle blogs gebruiken. Ik zal het aangeven. Misschien dat de technische heren er dan iets aan kunnen doen.

            /   Beantwoorden  / 
  2. Patricia de Ryck

    Maar niet iedereen schrijft zo’n geweldig boek dat uitgeverijen ook echt willen. En juist daarom vraag ik me af of dit wel een goede ontwikkeling is. Boeken moeten toch ook aan een bepaald niveau voldoen.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Martine

      Ik begrijp je punt, Patricia. Maar soms is het niet nodig dat boeken aan dat (literaire) niveau voldoen om interessant te zijn. Veel historici van nu moeten moeite doen om aan egodocumenten (dagboeken etc.) te komen van de periode waar zij onderzoek naar doen. Zou dat alles on-line te bestellen zijn met een mooi kaftje eromheen… prima toch? Bovendien vind ik het goed dat iedereen nu een boek uit kan geven, zonder al rijk en beroemd te zijn, zodat beginnend talent een betere kans maakt. :)

        /   Beantwoorden  / 
  3. Patricia de Ryck

    Andere lezer reageert op Nujij als volgt op dit bericht: “Een monopolie doorbreken, dat is altijd gunstig. Natuurlijk zit er veel pulp tussen, maar dat zie je ook bij reguliere uitgeverijen. En als iemand niet kan schrijven, dan wordt het ook niet gelezen – je hebt aan een paar regels genoeg.”

      /   Beantwoorden  / 
  4. Jan

    Die standaard is er wel, doorgaans bepaald door uitgeverijen. Voor hobbyisten maakt het niet uit, die zijn denk ik heel blij met een ‘echt’ boek.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Chinouk

    Ja, het is voor veel mensen een droom, denk ik, die op deze manier uit kan komen. Het beeld wordt wel iets vertekend, het lijkt alsof ‘zomaar’ iedereen een boek kan schrijven en uitgeven. Maar ik denk inderdaad, zoals de quote van Patricia hierboven: “Natuurlijk zit er veel pulp tussen, maar dat zie je ook bij reguliere uitgeverijen. En als iemand niet kan schrijven, dan wordt het ook niet gelezen.”

      /   Beantwoorden  / 
  6. Bas van der Bent

    Mijn lezers waren maar al te blij met uitgeverij Mijneigenboek.nl , zonder printen on demand hadden ze mijn boek niet kunnen lezen, dit vergroot de macht van de lezers. Dit najaar verschijnt dus het tweede boek.

      /   Beantwoorden  / 
  7. Patricia de Ryck

    Heb jij het ook bij een reguliere uitgeverij geprobeerd of meteen voor je eigen weg gekozen?

      /   Beantwoorden  / 
  8. Liesbeth Hetebrij

    Waarom zouden we daar niet blij mee zijn?

    En tevens, waaarom moeten boeken aan een bepaald niveau voldoen? Wie bepaalt dat? De schrijver, de uit gever, de lezer? Die laatste lijkt mij, immers, zolang boeken een afzetmarkt hebben is er blijkbaar behoefte aan de boek (ongeacht het niveau). De afzetmarkt wordt bepaald door de lezers….Kortom, hoogstaande literatuur, gemakkelijke literatuur en alles daartussen in: schrijvers willen gelezen worden en zolang dat het geval is, is er blijkbaar behoeft aan boeken. Wat mij betreft is deze ingezette ontwikkeling een goede onwtikkeling, want voor iedere lezer wat wils, wat willen nou meer?

      /   Beantwoorden  / 
  9. Angela

    Wel leuk dat iedereen zelf een boek kan schrijven.. maar denk toch dat de boeken in de boekwinkels/webshops beter worden verkocht dan deze boeken.. Deze boeken komen toch niet in de boekwinkels/webwinkels?

      /   Beantwoorden  / 
  10. Liesbeth Hetebrij

    Vraag jezelf eens af of alle schrijvers dat (lees: in een boek/webwinkel terecht komen) wel willen?? Er zijn genoeg schrijvers die geen ambitie hebben om de AKO literatuurprijs te winnen, maar die schrijven gewoon leuk vinden en een eigen kring lezers willen trekken.Het zal je verbazen hoeveel lezers nieuwe boeken waarderen, ook van onbekende / amateursschrijvers, ongeacht of ze door de kritische blik van de uitgevers zijn gekomen. Is het dan niet nuttig dat er dit soort initiatieven zijn?

      /   Beantwoorden  / 
  11. Patricia de Ryck

    Liesbeth, ik kan me inderdaad voorstellen dat er ook auteurs zijn die hun boek gewoon in eigen kring willen houden. Maar anderen willen juist weer heel graag, terwijl de kwaliteit dan tegenvalt. En dan denk ik aan spelfouten en kromme zinnen.

      /   Beantwoorden  / 
  12. zjack

    ik denk dat het een verarming is. Als iedereen zijn levensverhaal of dagboek kan publiceren is het einde zoek, schrijven is een serieus vak. Net als bij elk ander metier is hier de nodige scholing aan vooraf gegaan.

      /   Beantwoorden  / 
  13. Berend Vroom

    Mij lijkt het geen punt, maar ikzelf zou voor geen geld de kritiek van een uitgever bij het ontstaan van een boek willen missen. Hoe irritant het ook is steeds weer roodgekladderde pagina’s teruggemaild te krijgen, uiteindelijk komt het het produkt ten goede. En daarom gaat het toch: de kwaliteit.

      /   Beantwoorden  / 
  14. Brigitte van Tuijl

    Wat mij betreft mag iedereen zijn eigen boek uitgeven. Waarom niet? De lezer / markt bepaalt wat wel of geen succes wordt. Dat hangt van veel meer factoren af dan alleen de kwaliteit van het boek. Blijkbaar ervaren sommigen het als een bedreiging dat iedereen zomaar een boek kan uitbrengen. Daar wordt de discussie wat mij betreft interessant. Wat is daar nou zo bedreigend aan? Voor iedereen is ruimte. Doe wat jij te doen hebt en schrijf wat jij te schrijven hebt. De lezers maken wel uit wat voor hen waardevol is of niet. (tenzij je de lezer als iemand ziet die niet in staat is om die waarde te bepalen en dat als argument hebt om zogenaamde kwaliteitseisen te stellen natuurlijk ;) )

      /   Beantwoorden  / 
  15. Marianne

    Ik heb net vandaag van een van de bekendste uitgeverijen mijn manuscript terug gekregen. Ik heb eeb fantasieverhaal geschreven en het heeft twee maanden gekost voordat zij beseften dat ze toch mijn boek niet willen uitgeven omdat ze op safe spelen. dat betekent dat ze alleen met buitenlandse bekende fantasywriters in zee willen gaan. Daar weten ze immers al aan te verdienen. Dit is misschien wel een van de redenen dat wij “Hobbyschrijvers” de moed bij voorbaat al verliezen en omdat we sterk in ons eigen “boek” geloven we het daarom in eigen beheer gaan uitgeven. ik zit er zelf ook aan te denken. iemand tips?

      /   Beantwoorden  / 
  16. Berend Vroom

    Aan de andere kant lijkt de boekenwereld ook wel een bekrompen gilde en dan is het toch wel prettig dat er een weg is daar onderuit te komen. Maar gemakkelijk is dat niet.

      /   Beantwoorden  / 
  17. Anita Verkerk

    In Nederland houden veel mensen van schrijven en vaak vinden ze het dan ook leuk om hun werk ‘in druk’ te zien verschijnen. Meestal gaat het dan om een paar – duur betaalde – exemplaren, die vooral aan familieleden worden uitgedeeld.
    Het gaat om het ‘idee’, zeg maar.
    De enige die hier echt fors aan verdient, is de zogenaamde ‘uitgever’, zoals bij deze discussie Pumbo. De maker van het boek betaalt zich blauw om het ‘uitgegeven’ te krijgen.

    En denk nou vooral niet dat die ‘forse verkopen via internet’ ook voor dit soort zelfuitgegeven boeken opgaan. Het boek is er te koop, oké, maar niemand koopt het. (Behalve misschien wat kennissen, die het anders zo zielig voor je vinden). Ook de bibliotheken halen hun neus op voor dit soort boeken.
    Maak jezelf dus niks wijs, voor jou is er echt geen ‘winst’ halen.

    Wil je echt een professionele schrijfcarriere dan heb je nog steeds een officieel erkende royalty-betalende uitgever nodig. En echte kwaliteit komt altijd bovendrijven, dus als je je manuscript terug krijgt van een uitgever, is het gewoon (nog) niet goed genoeg.
    Dan moet je dus zorgen dat het beter wordt en dat kun je bereiken door cursussen te volgen en je manuscript eens (tegen betaling) aan een professional voor te leggen (want je familie vindt het altijd helemaal ‘prachtig’.
    Daarnaast moet je veel schrijfboeken lezen (meestal in het Engels) en proberen lid te worden van een professionele schrijversclub. Helaas zijn die er in Nederland niet voor beginners, dus dan moet je in het buitenland te veld. Zelf ben ik al jaren lid van de RWA, de Romance Writers of America, maar er zijn in de VS voor alle genre’s wel organisaties.

    Dus, laat je niet gek maken door Pumbo en consorten die je gouden bergen beloven… Die gouden bergen zijn uitsluitend voor Pumbo.

    Als je het gewoon leuk vindt om je werk in druk te zien, dan moet je dat zeker doen, want dat is ook hartstikke leuk. Maar dat moet je dan gewoon als hobby zien en hobby’s kosten geld.

    Maar wil je een ‘echte’ publicerende auteur worden, die voor haar boeken wordt betaald, dan moet je heus zorgen dat je roman bij eeen erkende uitgeverij onder dak komt. Een andere weg is er niet.
    En ja… daar moet je keihard voor werken en alle andere dingen voor opzij zetten.

    De belangrijkste eigenschappen voor een succesvol schrijfster zijn talent, doorzettingsvermogen, een enorme werklust, een gigantische bord voor je hoofd en engelengeduld. :-)

    Succes!
    :-) Anita Verkerk
    http://www.anitaverkerk.nl

      /   Beantwoorden  / 
      1. Berend Vroom

        Bijna te veel om op te reageren. Je reaktie werkt op mijn lachsperen. Is het niet een illusie te denken dat er iemand niet aan je verdient? Ik ben boer… ‘hasta los pájaros’ Heerlijk, zoals je pontificaal over alle gevoelens heenwalst. Je versterkt bij mij de indruk dat succes hebben equivalent is aan gebrek aan empathisch vermogen. Mijn dag is weer goed.
        Liefs Berend

          /   Beantwoorden  / 
    1. Marian

      Quote: ‘Een andere weg is er niet.’
      Jawel hoor, en dat gaat prima. Zie ook mijn reactie verderop. Er zijn nogal wat vooroordelen over zelf boeken uitgeven. Veel eb- en pod-auteurs belanden ook gewoon in de bibliotheken en verdienen (een deel van) hun geld met het schrijven van boeken.
      Je moet namelijk buitengewoon gemotiveerd zijn om het allemaal zelf te doen. Ik denk dus dat juist deze mensen, die vaak al heel lang schrijven, extra veel moeite doen om verder te komen. Ze geven presentaties, houden signeersessies etc.
      En cursussen… dat is iets van de moderne tijd.
      In bijna elke discipline wordt flink geld verdiend met het geven van cursussen, dus ook op schrijfgebied. Het is gewoon big business geworden. Auteurs als Orwell, Hemingway, Sturgeon, Goddard, Van Zomeren of Couperus bijvoorbeeld zijn idealistische schrijvers, ze willen hun aangrijpende of indringende verhalen vertellen en de lezers iets meegeven. Daar hadden ze geen cursussen voor nodig. De idealistische schrijvers van tegenwoordig zijn er ook nog steeds, en die doen het dus vaak allemaal zelf.

        /   Beantwoorden  / 
  18. Sietske

    Ik publiceer ook zelf mijn boeken, maar in mijn geval gaat het om non-fictie. Voor fictie is het veel moeilijker om als zelfpubliceerder succes te behalen en dan is de weg die Anita beschrijft inderdaad nog altijd de beste. Maar als die route
    na veel engelengeduld niet lukt, zelfs niet na herschrijving dan is het zonde om niets met het manuscript te doen.

    Traditionele uitgevers hebben zeker hun meerwaarde daar waar het gaat om manuscriptselectie enzovoorts. Aan de andere kant is het zo dat schrijvers die in eigen beheer uitgeven nu ook zelf correctors en manuscriptbeoordelingsbureaus kunnen inhuren.
    Het klopt dat je je soms blauw betaalt, maar dat
    hangt samen met welke internetuitgever je in zee gaat. Sommigen zijn aan te raden sommigen niet. Om diverse redenen. Goed rondshoppen is het devies.

    Dat bibliotheken hun neus ophalen voor eigenbeheerboeken klopt niet altijd. Al mijn boeken (maar dat gaat wederom om non-fictie) zijn goed besteld door de bibliotheken.

    groetjes Sietske
    http://www.schrijfeengoedboek.nl

      /   Beantwoorden  / 
  19. Marian

    Wij zijn schrijvers die ervaring hebben met alle vormen van uitgeven: traditioneel, printing on demand en eigen beheer. En na enkele jaren mag ik wel concluderen dat volledig eigen beheer prima bevalt. Als je het goed aanpakt, hoeft het heus niet veel te kosten. Kleine oplagen laten printen en zorgen dat je de kosten er snel weer uit hebt.
    Ik kan nu zelfs via mijn boek een hok in het asiel sponsoren met het geld dat ik overhoud. De sponsoring beheer ik zelf en ik weet dan ook precies hoe het geld daar besteed wordt.
    Inmiddels heb ik van diverse titels behoorlijk wat exemplaren aan de bibliotheken verkocht, en ze recenseren mijn werk serieus en positief. Mijn boeken worden geregeld uitgeleend en zelfs aangevraagd. Centraal Boekhuis, boekwinkels en Bol is geen probleem; als je dat wilt kun je je boeken bij vrijwel alle pod- en eigen beheeruitgevers via die weg distribueren.
    Inmiddels word ik door mijn schrijfwerk steeds vaker gevraagd om artikelen voor kranten en bekende tijdschriften te schrijven en ja: daarbij word ik helemaal voor ‘vol’ aangezien. Geen enkel punt, ze weten me te vinden en ze weten dat ik de opdrachten snel aanlever.
    Mij bevalt het prima om alles zelf te doen en ik kan het mensen alleen maar aanraden! Ik denk dat het er helemaal aan ligt hoe je jezelf opstelt.
    Als je plezier hebt in het schrijven, straalt dat ook van je boeken af. Daarbij ben ik ook misschien te eigenzinnig om alles maar door een uitgever te laten bepalen. Als schrijver werk je hard genoeg, dan mag je er ook wel wat voor terugzien en dan doe ik het net zo lief zelf. Ik hou van Engelse en Nederlandse literatuur en vind dat deze boeken tegenwoordig sowieso in de media veel te weinig aandacht krijgen. Metaforen, stilistisch mooie zinnen en sfeervolle fragmenten zijn tegenwoordig ‘not done’ en dat terwijl er echt nog een publiek voor is. Mensen in mijn lezerskring vinden dat ook, zij lezen net als ik graag Couperus bijvoorbeeld en het is leuk dat zij toespelingen naar deze schrijver herkennen in mijn roman.
    Opvallend is overigens dat de meeste kopers bij mij juist niet de befaamde familie en kennissen zijn, want dat zijn over het algemeen niet zulke fervente lezers. Mijn kopers zijn juist mensen die naar de boekhandel gaan, de tijdschriften lezen of me weten te vinden via mijn website. Ze komen uit Nederland, maar ook geregeld uit België.
    Onlangs las ik dat een bekend schrijver als Jeroen Brouwers ervan baalde dat hij 6000 euro voor 20 titels had verdiend. Daar kun je zoals hij zegt niet van rondkomen. Nee, inderdaad. Ook een gerenommeerd schrijver lukt dat dus lang niet altijd. Ik denk dat je het geld verdienen ook niet als belangrijkste factor voorop moet zetten.
    Ik vind het een goede zaak dat steeds meer mensen het zelf kunnen. En het is gewoon ook heel leuk om te doen: schrijven, de covers en het binnenwerk zelf ontwerpen en fotograferen, persberichten opsturen, interviews doen etc. Ik regel het allemaal zelf. Het is overigens een illusie om te denken dat je dat niet hoeft te doen als je bij een uitgever zit. Ook daar moesten wij vrijwel alles zelf regelen.
    Aan eigen beheerboeken worden natuurlijk net zo goed eisen gesteld. Je wil namelijk dat de lezer een goed en betaalbaar product krijgt. Hij zal dan ook je volgende boeken willen kopen, dus ook bij pod en eigen beheer staan kwaliteit en een bepaald niveau voorop.
    Dat uitgevers alleen letten op niveau, is een fabel. In sommige boeken vind ik genoeg spelfouten en kromme zinnen en daar zijn dan toch diverse redacteuren bij betrokken. Mij is al een aantal keren verteld dat ze het niet aandurven met nieuwe auteurs, ook als de kwaliteit van hun werk wél goed is. Ik vind het ook logisch: in deze moeilijke financiële tijden ga je als uitgever niet zo gauw het risico nemen om een kersverse auteur in de markt te zetten. Toevallig heb ik gisteren ‘De toegift’ van Carry Slee gelezen. Daarin vertelt ze dat ze na een slechte verkoop van haar eerste boek bijna geen tweede kans kreeg bij haar uitgeverij. Ook zij moest eerst een publiek vinden en dat kostte enige tijd.
    Nou, iedereen weet inmiddels hoe bekend ze is geworden.
    Bij Tirion wilde men vroeger al mijn boek uitgeven. Het was goed geschreven, zo vertelde men, maar er was één ‘maar’: ik was marketingtechnisch gezien niet interessant, omdat ik onbekend was. Daarom besloot ik me vanaf toen in eigen beheer te verdiepen. Mijn boek kwam er en ik bouwde mijn eigen publiek op. Tirion bestaat niet meer, mijn boek is er nog steeds. Dat is dan het grote voordeel van eigen beheer!
    Inderdaad moet je er keihard voor werken en alle andere dingen voor opzij zetten. Ook als eigen beheerschrijver zijn de belangrijkste eigenschappen die je nodig hebt talent, doorzettingsvermogen en een enorme werklust. Maar nog belangrijker is dat je je eigen weg volgt en je daar door niets en niemand van af laat brengen. Op die manier zie ik dat steeds meer eigen beheerauteurs hun eigen publiek weten te bereiken!
    Ik ben een schrijver die al vanaf haar vijfde jaar schrijft. Waarom? Omdat het me enorm veel plezier en voldoening geeft. En het is heerlijk om te horen wanneer de lezer dat net zo ervaart, of ik er nu veel of weinig mee verdien.
    Ik heb veel respect voor mensen die ook hun manuscript durven uitgeven en ergens voor staan, of dat nu via reguliere uitgevers, eigen beheer of pod is.
    Veel plezier en succes gewenst met schrijven!

      /   Beantwoorden  / 
  20. Sietske

    Als je je als zelfpubliceerder weet te onderscheiden, een goede aanpak hebt en het talent hebt, is niets onmogelijk. Sonja bewees het.

    Think out of the box.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Marian

      Jack Lance inmiddels ook. Hij zegt er het volgende over:
      ‘En dit brengt ons weer terug bij het beginstatement, dat uitgevers weinig tot geen werk van oorspronkelijk Nederlandse schrijvers uitgeven. Opmerkingen als ‘als een verhaal goed genoeg is, moet het ook uitgegeven worden’ zijn dan ook achterhaald. Want het gebeurt gewoon nagenoeg niet. Is het geen tijd dat we ons ondernemend opstellen? Dat er een schrijverscollectief opstaat om dingen samen voor elkaar te krijgen.’
      Zie ook http://www.jacklance.nl/sfterrainterv.htm

        /   Beantwoorden  / 
  21. Sietske

    Printing on demand: droom of nachtmerrie?

    Lira vergeleek 9 contracten van verschillende uitgevers.

    Lees meer hier: http://www.lira.nl/pages/menu/117

    bron: Lira-bulletin, nummer 28 mei 2009

    Dit bulletin ontvang je als je boeken in de bieb te leen zijn en je je aangesloten hebt bij stichting lira.nl

      /   Beantwoorden  / 
  22. Lezerspunt

    Een boek in eigen beheer uitgeven is een. Een eigen boek verkopen is twee.

    Lezerspunt is een boekwinkel voor lezers van andere boeken. Lezers die niet alleen de grote en al bekende schrijvers lezen , maar ook kiezen voor schrijvers die debuteren of nog niet zo bekend zijn. Volgens ons zijn die ook zeker de moeite van het lezen waard!

    De verzendingen worden door de uitgevers/schrijvers zelf gedaan. Wij bieden alleen een aantrekkelijk verkooppunt aan voor debuterende en minder bekende schrijvers. Een schrijver kan zijn of haar (e-) boek gratis in de collectie van lezerspunt laten opnemen.

      /   Beantwoorden  / 
  23. Richard de Regt

    Wie bepaalt de kwaliteit van het boek? De schrijver zelf! De lezer kan er voor kiezen het niet te lezen, maar de schrijver kan wellicht heel overtuigend zijn.
    Wat is kwaliteit? Gaat dat enkel om zinsvorming of taalfouten? Volgens mij speelt inhoud de allergrootste rol bij kwaliteit. En wat dat betreft…
    Is het een goede zaak dat boeken in eigen beheer worden uitgegeven?
    Er zitten twee kanten aan. Het nadeel is dat er veel negatieve boeken over ziektes, zelfmoord, enzovoort verschijnen. HEt voordeel is dat beginnende schrijvers een echte kans krijgen want…
    Zijn uitgevers de beste beoordelers van het werk? NEEN. Uitgevers beoordelen werk van nieuwe schrijvers in veel gevallen niet eens, zij hebben reeds een compleet aanbod van profesionele of buitenlandse schrijvers.
    Dus als je een nieuwe schrijver bent, kies je beter voor printing on demand. Waaruit je dan weer de keuze kan maken die het beste bij je past.

      /   Beantwoorden  / 

Laat een reactie achter bij Martine Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.