Hoe ondernemend zijn Nederlanders nu eigenlijk?

Van de Nederlanders die ondernemende ideeën hebben, voert slechts 7% het met succes uit. Dit blijkt uit onderzoek naar ondernemerschap in Nederland, gevoerd onder 1.300 Nederlanders. “Veel Nederlanders lopen rond met goede ondernemende ideeën, maar in de praktijk blijkt echter dat er weinig van deze ideeën worden uitgevoerd”, licht auteur Salem Samhoud toe. “Dat is niet alleen zonde, maar ook erg onnodig.”

Rasondernemers Jeroen Geelhoed en Salem Samhoud onderzochten dit en hoe ondernemend Nederlanders nu eigenlijk écht zijn. De resultaten, conclusies en aanbevelingen hebben ze als inspiratie gebruikt voor hun nieuwste boek ‘Be useful, de kracht van authentiek ondernemerschap’.

Be useful
Met dit boek willen Geelhoed en Samhoud laten zien dat het anders kan. Zij zijn ervan overtuigd dat ondernemerschap te leren is, als je maar wilt. Het boek beschrijft op een praktische en heldere manier de stappen die nodig zijn om als ondernemer succesvol te zijn en helpt antwoord te vinden op vragen als: Wie ben ik, wat wil ik en hoe kan ik mijzelf nuttig maken? Hoe kom ik op ideeën? Hoe betrek ik de juiste mensen? en Waar wil ik écht heen met mijn idee?

“Vaak wordt (onterecht) gedacht dat ondernemerschap alleen over het starten van een eigen bedrijf gaat”, vertelt Jeroen Geelhoed. “Be useful gaat over de volle breedte van ondernemerschap; over useful zijn voor je klanten, je passie en de maatschappij.”

Bovendien laten de auteurs talloze ondernemers, waaronder Ben Woldring, Gertjan van Stam, Fred Mweetwa en Hennie van der Most aan het woord. Daarnaast biedt ‘Be useful’ ook een kijkje in de keuken van bedrijven (‘little giants’ zoals Bo Burlingham ze noemt) die groots zijn gebleven en niet gezwicht zijn voor het snelle geld en de kunstmatige groei. Best practice voorbeelden van bedrijven als Beryl Companies, Zingerman’s Community of Business, SRC Holdings en Citistorage in New York. Daarmee biedt dit boek alle nodige handvatten om Nederland ondernemender te maken.

[isbn]9789052618395[/isbn]

Lees ook:Zoektocht naar vernieuwende businessmodellen
Lees ook:Succesvolle Nederlanders hebben veel gemeen
Lees ook:Pas op, Nederlanders – Nederlandse eigenaardigheden
Lees ook:Rijk aan de rand van de wereld
Lees ook:Kids en carrière

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.