De werkvloer inzetten als basis voor continu verbeteren

Bedrijven moeten steeds meer doen met minder mensen en middelen. Hierdoor valt het management team geregeld terug op verbetertechnieken als Lean en Six Sigma zonder daarbij rekening te houden met de lange termijn strategie. Organisaties blijken het vooral lastig te vinden om het vliegwiel aan de gang te houden als eenmaal het laaghangend fruit is geplukt. Er ontbreekt een Operational Excellence aanpak die organisatieverbeteringen structureert en waarborgt. Dat concludeert hoogleraar Operational Excellence en Berenschot adviseur Marcel van Assen in het nieuwe boek ‘Operational Excellence’.

Veel organisaties starten voortvarend met Operational Excellence, maar raken na verloop van tijd minder enthousiast. Vooral organisaties die Operational Excellence invoeren met als doel te bezuinigen, hebben moeite om dit op langer termijn vast te houden. Daarom is het belangrijk dat de juiste aanpak en implementatiemethode wordt gebruikt. Maar in tegenstelling tot Lean en Six Sigma bestaat er voor Operational Excellence geen standaard implementatieaanpak. Omdat het creëren van draagvlak bij de daadwerkelijke invoering van verbeteringen nog te vaak onderschat wordt, behandelt Van Assen naast top-down aanpakken ook bottom-up varianten in het boek.

Van Assen: ‘Een van de technieken die de invoering en acceptatie van Operational Excellence op de werkvloer goed stimuleert, is het mini-company concept.’ Op een afdeling ontstaan kleine teams die ieder verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van een deel van het product en afspraken. Dit vergroot op de werkvloer de commitment met de doelstellingen en prestatieverbeteringen. Een groot aantal medewerkers van de mini-company kunnen dan worden betrokken bij het ontwikkelen van de visie op Operational Excellence en een veranderstrategie.

‘Operational Excellence gaat echter niet alleen om optimaliseren of het toepassen van ‘harde’ verbetertechnieken,’ licht Van Assen verder toe. ’Leiderschap en het realiseren van een cultuur van continu verbeteren zijn even belangrijk.’ De aanpak om Operational Excellence in te voeren verschilt daarom per organisatiesoort, maar heeft altijd betrekking op zowel het realiseren van de beste prestaties als op het creëren van een cultuur van continu verbeteren.

Over de auteur
Marcel van Assen is adviseur bij Berenschot en hoogleraar Operational Excellence bij TiasNimbas Business School, de business school van de Technische Universiteit van Eindhoven en de Universiteit van Tilburg.

[isbn]9789462200029[/isbn]

Lees ook:Wat schuift het? De toegevoegde waarde van bedrijven…
Lees ook:Bedrijven hebben meer strategische opties nodig
Lees ook:Boek voor leiders die het verschil willen maken
Lees ook:Hierarchisch leidinggeven langste tijd gehad
Lees ook:’Automatische piloot’ funest voor veranderprocessen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.