Een beetje blogger of journalist heeft er tegenwoordig één en ook de hobby schrijver brengt steeds vaker een eigen boek uit. En waarom ook niet? Heb je een vlotte pen dan ben je niet langer afhankelijk van een uitgeverij met interesse en de mogelijkheden om een boek te drukken zijn eindeloos. Heb je al lange tijd een verhaal op de plank liggen en jeuken je handen om met een eigen boek aan de slag te gaan? Neem onderstaande vier tips ter harte om de uitgave van je boek zo soepel en creatief mogelijk te laten verlopen.
- Hulplijn
Een uitgeverij zorgt doorgaans voor de nodige feedback en al denk je misschien van wel ook jouw verhaal is nog niet foutloos. Schakel daarom de hulp in van een schrijfcoach, (eind)redacteur of iemand die vaker een boek heeft uitgebracht om alle teksten op te schonen en je manuscript drukklaar te krijgen. Denk ook na over wat voor coverbeeld en – teksten, wat voor lettertype en – grootte je wilt en schakel hierbij eventueel de hulp in van een vormgever. - Netwerk
De kans dat je met een boek, dat je in eigen beheer uitgeeft, meteen veel geld verdient, is niet heel groot. Maar alle beetjes helpen. Benut dus de contacten uit jouw netwerk om je boek onder de aandacht te krijgen en potentiele kopers te vinden. Ontdek waar mogelijke geïnteresseerden zich bevinden (supermarkt, sportschool, een bepaalde lunchspot, een specifieke beurs) en zorg dat je boek daar ligt. Begin nog voordat je boek gedrukt is met het verzamelen van deze gegevens en adressen. - Creativiteit
Wil je je boeklancering wat extra kracht bij zetten? Organiseer een lanceringsfeestje en nodig daarbij zo veel mogelijk relevante pers uit. Geef iedereen een boek mee naar huis om te reviewen en te fotograferen. Zorg dat alle pers, die niet bij het feest kon zijn, een boek toegestuurd krijgt. Wees hierin niet krenterig of zuinig. Dit is een broodnodige investering van jouw kant die zich absoluut terug zal verdienen.