We kennen Elizabeth Gilbert als bestsellerauteur van Eat, Pray, Love. In mijn optiek een aardig boek, maar ik heb het niet zoals de meeste internationale lezers als verheven fenomeen ervaren. Haar laatste fictiewerk The Signature Of All Things heb ik geeneens uitgelezen. Wanneer Gilbert mij heeft? Tijdens haar eerste en tweede TED Talk over creativiteit. Sindsdien is zij mijn artistiek docente. Natuurlijk lees ik haar nieuwste boek Big Magic in één ruk uit en in aanloop naar de boeklancering in Paradiso beluister ik de Big Lessons podcasts. De bijeenkomst in Amsterdam is buitengewoon en dat deel ik graag. Een impressie en wat praktische adviezen om mee aan de slag te gaan. →
Categorie: "Management"
Organisatie van de toekomst heeft nauwelijks overhead
Onlangs verscheen bij uitgeverij Academic Service het boek Heeft iemand de overhead nog nodig? van Mark Huijben en Arno Geurtsen. Het boek is een baanbrekend betoog over de toekomst van overhead en organisaties. De traditionele overhead zoals we die nu kennen zal namelijk ophouden te bestaan, zo stellen de auteurs. De overhead staat aan de vooravond van een reeks ontwrichtende innovaties.
De rebellen van Crucell
Zet een wetenschapper en een ondernemer bij elkaar en je krijgt ruzie. Zo niet bij het Leidse farmaconcern Crucell. Daar kwamen de nieuwste internationale vindingen, de slimste mensen en de juiste geldzakken bij elkaar om schaterlachend de markt op te gaan. In 2011 werd Crucell voor drie miljard dollar aan Johnson & Johnson verkocht.
Handboek public affairs; ethiek en transparantie
‘Bankenlobby gaat door’, ‘Lobby ingezet bij kabinetsformatie’, ‘Nederlandse belangen behartigd in Brussel’, ‘Milieudefensie lobbyt voor Schipholgans’.
We lezen het dagelijks in het nieuws, lobbyen of ‘public affairs’. Maar wat is dit? Wie doen dit? Hoe worden belangen behartigd?
Dienstbaarheid als effectieve leiderschapsmentaliteit
Hoewel organisatieontwikkeling en -groei hoog op de bedrijfsagenda staan, richten leidinggevenden zich nog te vaak op het enkel veranderen van de mentaliteit en de vaardigheden van medewerkers. En dat is niet genoeg voor de moderne organisatie. Want als er geen verandering plaatsvindt op bestuursniveau, in de manier waarop we macht, beloningen en zeggenschap over geld verdelen, zullen die inspanningen eerder cosmetisch dan duurzaam van aard zijn. Dat concludeert bestsellerauteur en bedrijfsconsultant Peter Block in het nieuwe boek ‘Leiden is loslaten’.
Duurzame bedrijfsvoering als effectieve concurrentiekracht
Behalve dat het beter is voor milieu en maatschappij, komen bedrijven erachter dat investeren in duurzaamheid op termijn ook kostenbesparend en winstgevend is. Zo investeren ondernemingen als Ahold bewust meer om hoger op de Dow Jones Sustainability Index te komen. Immers, als de concurrentie hoger scoort kan het voor investeerders een reden zijn om daar hun geld in te steken. Het belang van duurzaamheid gaat dus veel verder dan alleen ecologisch verantwoord produceren. Het is een strategisch onderdeel van het businessmodel geworden. Dat concluderen hoogleraren van de Nyenrode Business Universiteit Annemieke Roobeek en Jacques de Swart in het nieuwe boek ‘Sustainable Business Modeling’.
Criminele organisatie heeft nog steeds invloed op SNS Bank
In het ontluisterende boek ‘De ondergang van de SNS Bank’ vertelt klokkenluider Hetty van de Laar dat het old boys network nog steeds actief is binnen de bank. Onder verantwoordelijkheid van de overheid zijn diverse personen nog steeds aan het werk voor SNS. Zo is het omstreden vastgoedproject La Cigüeña recentelijk verkocht aan een relatie uit het netwerk van ex SNS-puinruimer Buck Groenhof.
Henk Bleker schrijft boek over wat wij van Italië kunnen leren
Henk Bleker heeft een boek geschreven. ‘Het andere Italië’ is een vurig betoog voor een bredere kijk op Italië. Hij schetst een beeld van de familiesamenleving, de karakteristieke familiebedrijven, de Italiaanse politiek en de rol van Italië in Europa. Terwijl Italië vandaag de dag steevast wordt genoemd in het rijtje probleemlanden van de Europese Unie, laat Bleker een tegengeluid horen.
Steen voor Steen, over LEGO en haar innovatie
Vrijwel iedereen heeft er in zijn of haar jeugd wel eens mee gespeeld; het lego-steentje. In ‘Steen voor Steen’ wordt voor het eerst gekeken naar het bedrijf achter dit beroemde steentje. Hoe kwam men destijds tot dit ontwerp? En waarom was het zo succesvol? Maar het is niet alleen een kwestie van succes, want dat bleef niet aan. Aan het begin van dit millennium kwam LEGO in de rode cijfers. Wat heeft het bedrijf gedaan om daar weer uit te komen?
Meerwaarde van maatschappelijk actief ondernemen
Het functioneren van het bedrijfsleven roept steeds meer vragen op bij het brede publiek en de media: het falen van banken, de soms torenhoge salarissen van de leiding van falende ondernemingen, het falen van een geheel nieuwe generatie treinen, waar miljarden in zijn geïnvesteerd, het mogelijke verwerven van ‘onze’ KPN door een individuele Mexicaan.