Meerwaarde van maatschappelijk actief ondernemen

Het functioneren van het bedrijfsleven roept steeds meer vragen op bij het brede publiek en de media: het falen van banken, de soms torenhoge salarissen van de leiding van falende ondernemingen, het falen van een geheel nieuwe generatie treinen, waar miljarden in zijn geïnvesteerd, het mogelijke verwerven van ‘onze’ KPN door een individuele Mexicaan.

Dit roept de vraag op of we wel met het huidige concept van ondernemen op het goede pad zitten en of we ons niet eens serieus moeten afvragen of er geen ander model denkbaar is, waarbij de onderneming veel meer ook de maatschappij dient en niet bij uitstek de aandeelhouder, wie dat ook moge zijn.

Deze vraag is aanleiding geweest voor de vereniging De Publieke Zaak om een aantal prominenten hun mening te vragen over de gewenste ontwikkeling van de grote onderneming: leiders van organisaties als Unilever, Philips, DSM en Rabobank. Hoe zien zij de toekomst van het bedrijfsleven en hun eigen rol daarin?

Mickey Huibregtsen, jarenlang voorman van McKinsey & Company in Benelux en Scandinavië en voorzitter van NOC*NSF, is oprichter van De Publieke Zaak. Een van de doelstellingen van De Publieke Zaak is om zo veel mogelijk burgers en organisaties te inspireren om zelf medeverantwoordelijkheid te nemen voor onze maatschappij. Ondernemingen kunnen hierbij een centrale rol vervullen.

[isbn]9789035141025[/isbn]

Lees ook:Tv-serie De ontmaskering van de vastgoedfraude van start
Lees ook:Manager ontmoet monnik: Jochen Zeitz vs Anselm Grün
Lees ook:Mismatch in leiderschap kost organisaties veel geld
Lees ook:Wie beslist over het leven van je kind?
Lees ook:Succesvol ondernemerschap niet genetisch bepaald

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.