Meisje van de Slijterij durft te delen

Het boek van Petra de Boevere (door het land beter bekend als het Meisje van de Slijterij of @Slijterijmeisje) wordt over een paar daagjes pas gepresenteerd, maar bij mij viel hij zaterdagmiddag al op de mat. Er liggen nog een hele hoop te lezen boeken op mijn nachtkastje, maar ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en ben gisteravond dan ook meteen gaan lezen in het boek ‘Meisje van de Slijterij’. Al duurde dat beginnen met lezen wel iets langer, want ik probeerde eerst te ontdekken of mijn avatar ook is gebruikt voor de cover.

Zelf volg ik @Slijterijmeisje ook al een tijd via twister. En het is zoals Anna-Maria Giannattasio (@Puur) in haar bijdrage aan dit boek beschrijft. “Waarom grepen haar woorden en beelden me al zo vanaf het begin? Omdat Meisje zo echt is… er is geen tussenweg. Je bent dol op haar of je haat haar. Ik ben een fan!” En dat geldt volgens mij ook voor haar boek. Al vind ik niet dat je bij voorbaat al moet oordelen. Dus ook als je online niet zo dol bent op deze vrouw in Breskens, gun haar boek toch een kans. Petra de Boevere vertelt in ‘Meisje van de Slijterij’ over wat ze de afgelopen tien jaar allemaal op internet heeft gedaan. Ze deelt wat ze leerde, hoe het haar inspireerde en wat online netwerken haar en haar bedrijf heeft gebracht. Niet alleen het halleluja-verhaal (zoals het succes van de Zeeuwierjenever en de Meisjesdoos), maar ze schrijft ook over de fouten die ze maakte (was het wel zo slim om de Boemlala bij Paul de Leeuw te doen?) en de hobbels die ze nam.

Door haar ervaringen te vermengen met haar sociaal media-kennis (en die van andere ervaringsdeskundigen, zoals Erwin Blom en Martijn Aslander) is een vlot leesbaar boek ontstaan (en dan heb ik het nog niet eens over het leuke voorwoord van Ronald Giphart). Ik vloog door dit boek en heb er veel van geleerd, maar ook hard om gelachen. Dat laatste overkomt me niet zo vaak als ik een boek over dit onderwerp lees. Vaak zijn marketingboeken toch taaie naslagwerken waar je je door heen moet worstelen om iets op te steken. Misschien vinden sommige lezers dat het te persoonlijk wordt, maar dat kan volgens mij niet anders. Haar succes heeft de Zeeuws-Vlaamse namelijk aan haar openhartige persoonlijkheid te danken. En zonder dat ze daar in eerste instantie mee bezig was, is haar nickname meer waard geworden dan haar bedrijfsnaam (Slijterij De Vuurtoren in Breskens). Daar kan iedereen volgens mij wat van leren. Zoals de ondertitel van het boek al zegt: ‘Durf te delen en ervaar de kracht van social media voor jezelf en je bedrijf’.

[isbn]9789022997437[/isbn]

Lees ook:Petra de Boevere: “Dromen komen uit door te delen.”
Lees ook:Mailen met… Marion Bloem over Een meisje van honderd
Lees ook:Winter vertelling van achthonderd bladzijden!
Lees ook:Beste Tommie – Van begin tot eind spannend
Lees ook:Liefde in tijden van zorg en ouderdom

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.