Categorie: "Management"

Samenleving vraagt om nieuwe stijl reputatiemanagement

Uit recent onderzoek van Porter Novelli en het vakblad Communicatie blijkt dat het merendeel van de bedrijven niet echt is voorbereid op een ‘reputatieaanval’ en online zeer kwetsbaar is in een wereld waarin inmiddels 24/7 over ze wordt gesproken. Vroeger hadden organisaties in crisis vierentwintig uur om zich te bezinnen op een reactie en de te ondernemen stappen. Dat timeframe is nu vaak hooguit nog een uur. Organisaties moeten zich met hoge snelheid voorbereiden op deze nieuwe situatie. Dat betoogt Frank Peters, crisisexpert en managing director Nederland van het internationale public relationsadviesbureau Porter Novelli, in het nieuwe boek ‘Reputatie onder druk’.

Taalgebruik Sociale media schiet te kort

Spelfouten, slordige afkortingen, vage taal: er schort nogal eens iets aan het taalgebruik in de sociale media. “Zonde, want dat is schadelijk voor je zakelijke imago”, aldus de schrijvers van het nieuwe boekje ‘Check je sociale media’. “Het is een misverstand dat de kwaliteit van je taalgebruik er niet toe doet. Als je zakelijk communiceert via Facebook, Twitter of LinkedIn, besteed dan aandacht aan je taal en schrijfstijl.”

One click, de opkomst van Amazon

Amazons businessmodel is bedrieglijk eenvoudig: maak online winkelen zo eenvoudig en handig dat klanten niet twee keer zullen nadenken over hun aanschaf. Het kan bijna worden samengevat met de knop die op elke pagina staat: ‘Koop nu met één klik’.

Alle zakelijke mogelijkheden van een iPad op een rijtje

Heb je een iPad en wil je deze ook graag gebruiken voor zakelijke toepassingen? Je kunt bijvoorbeeld heel gemakkelijk Office-tekstbestanden, -presentaties en -spreadsheets maken. Ook het beheren van je agenda of contactpersonen is mogelijk op deze tablet van Apple, evenals het plannen van projecten en online vergaderen.

Capaciteit medewerkers onvoldoende benut bij innovatie

Innovatie is een krachtig middel om organisaties te blijven ontwikkelen. Maar volgens Rolf Grouve, directeur van Currency Connect, slaan bedrijven de plank veelvuldig mis. “Innovatie kan alleen effectief en doelgericht worden toegepast als een hele organisatie hierop is ingericht. Vaak wordt de capaciteit van medewerkers onvoldoende benut.” In het onlangs verschenen boek ‘Sociale organisatieanalyse voor krachtig innoveren’ beschrijft Grouve met twee van zijn collega’s hoe bedrijven het innovatievermogen aantoonbaar kunnen verbeteren.

CEO’s onthullen succesformule persoonlijk leiderschap

Jonge ambitieuze mensen vinden het moeilijk om werkgerelateerde keuzes te maken. Bij Simone Driessen en Niek Karsmakers (trainees van YSE powered by Kirkman Company) – twee young potentials aan de start van hun carrière – sloeg de twijfel soms ook genadeloos toe. Leiding nemen over je eigen toekomst? Bewuste carrièrekeuzes maken? Hoe doe je dat?

Belevenisorganisatie bevorderlijk voor economie

Te veel managers en politici vertrouwen nog altijd op het produceren van goederen en het verlenen van diensten. Zo staan ze de ontwikkeling van gezonde ‘belevenisondernemingen’ -én daarmee ook een sterkere economie- in de weg. Dat concluderen marketinggoeroes Joe Pine en James Gilmore in de nieuwe herziening van hun boek ‘De beleveniseconomie’.

Cool is Hot – Ambitieuze braincandies met een missie!

De Nederlanders hebben genoeg van de economische crisis en willen het gezeur ontstijgen. René Boender is van mening dat pessimisme nog nooit veel goeds heeft gebracht. Optimisme is de motor om te doen wat nodig is. Namelijk; veranderen en vooral bij jezelf beginnen. Zijn credo: Als een ongeluk in een klein hoekje zit, ga dan vooral midden in de kamer staan.

Meest voorkomende problemen van teamleaders in boek

Teamleiders vervullen een hoofdrol bij de dagelijkse aansturing van de organisatie. Juist deze groep loopt in de praktijk tegen allerlei problemen aan. “Theorie over mogelijke oplossingen is in grote getale beschikbaar maar een praktische handleiding over de invulling in de praktijk is nauwelijks te vinden,” ondervonden Bjorn Theissen en Mark van der Velden. In ‘Teamleider, wat nu?’ dragen zij praktische oplossingen aan voor de tien meest voorkomende problemen.

Ondernemers onderschatten waarde van ondernemingsplan

Het aantal startende ondernemers is fors gestegen van 80.000 in 2005 naar 125.000 in 2011 en slechts de helft daarvan overleeft de eerste vijf jaar. Reden genoeg voor ondernemers om veel zorgvuldiger aan de slag te gaan met het strategisch vervolgtraject van het ondernemingsplan. Deze conclusie trekken organisatieadviseurs en auteurs Aldert & Wouter Dreimüller in het nieuwe boek ‘Handboek ondernemingsplan’.