Zoektocht naar vernieuwende businessmodellen

Zware marktomstandigheden dwingen bedrijven uniek te zijn met hun businessmodel. Velen weten niet hoe dat aan te pakken, laat staan dat er bewust slimme benchmarking ingezet wordt. Een gemiste kans, want er valt veel te leren van elkaar, ongeacht of men in dezelfde branche opereert. Dat concluderen auteurs Kemperman (Achmea), Geelhoed (&samhoud) en Op ’t Hoog (Achmea) in het nieuwe boek ‘Briljante businessmodellen, een bijzondere benadering voor betere business’.

Vanuit de overtuiging dat organisaties die onder druk staan zich moeten onderscheiden met hun eigen visie, businessmodel en waardecreatie, heeft het drietal onderzoek verricht naar de meest briljante businessmodellen over de hele wereld. De briljante businessmodellen komen van bedrijven die markten op hun kop hebben gezet. Kemperman: ‘Een businessmodel is briljant wanneer het in staat is het schijnbaar onmogelijke mogelijk te maken. Doordat je je niet aanpast aan de spelregels, passen de spelregels zich aan jou.’ Ter inspiratie daarvoor hebben ze het boek geschreven, waarmee anderen kunnen leren van deze aanpak.

Briljante Nederlandse modellen
Van de honderden onderzochte businessmodellen krijgen er zestien in het boek het label ‘briljante businessmodel’. Hieronder vallen ook de Nederlandse businessmodellen van o.a. AFC Ajax, De Efteling, VOC en Albert Heijn maar ook Raiffeissen, Zara en IKEA. ‘Wat deze zestien gemeen hebben is dat ze allemaal een bepaalde dwarse visie hebben op de markt,’ licht Geelhoed toe. ‘Ze beginnen gek, maar worden door volharding geniaal.’ Deze businessmodellen zijn ook briljant, omdat men er van kan leren en een ander perspectief bieden op de markt en maatschappij.

3 kenmerken van een briljant businessmodel
- Ze zijn visiegedreven, vanuit de overtuiging dat het anders moet.
- Ze zijn volhardend, radicaal en consequent in het businessmodel.
- Ze zijn baanbrekend en veranderen de spelregels in de markt.

‘Na vijf jaar crisis is het ook wel eens tijd voor briljante businessmodellen,’ vertelt Op ‘t Hoog verder. ‘Daarom bieden wij graag inspiratie en inzichten voor een betere business én maatschappij.’

Over de auteurs
Jeroen Kemperman, Jennifer op ’t Hoog (beide Achmea) en Jeroen Geelhoed (&samhoud) delen hun fascinatie voor bedrijven die de wereld op z’n kop zetten en waarde creëren op een baanbrekende manier. Samen met case auteurs hebben zij een zoektocht gedaan naar inspirerende businessmodellen.

[isbn]9789462200074[/isbn]

Lees ook:Hoe ondernemend zijn Nederlanders nu eigenlijk?
Lees ook:23 dingen die ze je niet vertellen over het kapitalisme
Lees ook:Rechter verbiedt kortingen BoekenConcurrent.com
Lees ook:Revolutie in ondernemersland: starten, accelereren en innoveren
Lees ook:Boek.be zet Uitgeverij van de Toekomst grootscheeps op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.