Waarom wordt iets populair? Je leest het in Buzz!

Hoe kun je de impact van een product laten zoemen als een op hol geslagen kudde bijen? Waarom wordt iets viral (of toch niet)? Hoe gaan ideeën van mond tot mond en hoe zorg je voor voldoende aandacht van jouw boodschap? Of je nu in de marketing, de politiek, de techniek of de gezondheidszorg werkt, je moet begrijpen hoe jouw producten en ideeën blijven hangen. Jonah Berger ontrafelt in zijn debuut ‘Buzz’ de raadsels achter geslaagde campagnes en hij onthult het geheim achter de populariteit van aanstekelijke ideeën en filmpjes.

Mensen delen meer dan 16.000 woorden per dag met elkaar, maar met de hele hype rondom sociale media hebben mensen de neiging om het belang van de offline mond-tot-mondreclame te negeren. Ook al komen offline gesprekken vaker voor en hebben ze de mogelijkheid om meer indruk te maken dan online gesprekken. Als je de kracht van mond-tot-mondreclame volledig wilt benutten, moet je begrijpen waarom mensen praten en waarom er over sommigen zaken meer wordt gepraat en deze vaker worden gedeeld dan andere. Dit is de psychologie van het delen; de wetenschap van sociale overdracht.

In ‘Buzz’ deelt Berger zijn kennis over hoe mond-tot-mondreclame en sociale overdracht werkt en hij leert ons hoe je beide kunt benutten om ervoor te zorgen dat je producten en ideeën slagen. Er wordt ongelooflijk veel geld geïnvesteerd in marketing en reclame, maar slechts een paar producten bereiken de status van kassucces. Veel restaurants mislukken, bedrijven gaan failliet en de meeste sociale bewegingen slagen er niet in om de aandacht te trekken. Kwaliteit, prijs en reclame vormen belangrijke factoren waardoor producten en ideeën succesvol worden, maar zij verklaren niet het totale plaatje. Na het analyseren van honderden aanstekelijke boodschappen, producten en ideeën, kwam Berger erachter dat er steeds dezelfde zes ‘ingrediënten’ of regels waren die ertoe leiden dat er over dingen wordt gepraat, dat ze worden gedeeld en nageaapt. Wat maakt content nu aanstekelijk? In Buzz worden deze zes belangrijke STEPPS (Sociaal wisselgeld, Triggers, Emotie, Public, Praktische waarde en Story’s) toegelicht.

Het boek is een absolute aanrader voor lezers die zich afvragen waarom mensen roddelen, waarom online content viral gaat, waarom geruchten zich verspreiden of waarom iedereen bij de koffieautomaat altijd over bepaalde onderwerpen lijkt te praten. Ook is het geschreven voor mensen die hun producten, ideeën en bepaald gedrag willen verspreiden. Of je nu een manager bent van een groot bedrijf, een politicus die gekozen wilt worden, een eigenaar van een klein bedrijf of een blogger, dit boek helpt je te begrijpen hoe je jouw boodschap aanstekelijk maakt. Buzz is een toegankelijk boek met wetenschappelijke theorieën om te begrijpen waarom ideeën en producten aanslaan. Dankzij de beeldende schrijfstijl met een vleugje humor wordt taaie stof aantrekkelijk en leer je over cognitieve psychologie en sociaal gedrag om jouw boodschap, idee of product de aandacht te bieden die het verdient.

[isbn]9789000312993[/isbn]

Tekst: Dagmar Boer

Lees ook:MatchBoox presenteert Valentine Box
Lees ook:Evelinde Crone duikt in het sociale brein van de puber
Lees ook:Bestseller over polyamorie gratis als ebook
Lees ook:Iedereen heeft het over Vijftig tinten grijs van E.L. James
Lees ook:Drie tips bij het uitbrengen van een eigen boek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.