Verbale zelfverdediging werknemers noodzakelijk

Het huidige economische klimaat en de problemen op de arbeidsmarkt leiden ertoe dat medewerkers massaal door leidinggevenden worden gemanipuleerd om extra werkzaamheden te verrichten. Hierdoor neemt de kans op burn-outs toe en raakt de werk-privéverhouding van veel werknemers uit balans. Dat stelt Paul Vessies, auteur van het boek ‘Antipulatie, verbale technieken tegen manipulatie op de werkvloer’.

Vessies: “De baanzekerheid staat door de crisis op de tocht. Hierdoor zeggen werknemers minder snel ’nee’ als het om extra werk gaat uit angst om bijvoorbeeld hun baan te verliezen. Aan de andere kant worden werkgevers ook meer gedwongen om te presteren om het hoofd boven water houden, waardoor de werkdruk verder toeneemt. Het gevolg hiervan is dat werknemers worden opgezadeld met meer overwerk. Dit heeft een negatieve impact op zowel de werk- als persoonlijke levenssfeer.”

Vessies: “Manipulatie is van alle tijden en vindt in alle relaties plaats waar sprake is van hiërarchie. Door de huidige crisis verslechtert de positie van de werknemer. Dit wordt nog eens versterkt door de trainingen die managers jaarlijks krijgen om het personeel te managen c.q. te manipuleren.”

Werknemers beschikken over onvoldoende instrumenten om een weerwoord te bieden tegen hun leidinggevende. Dit terwijl de technieken voor ‘antipulatie’ eenvoudig zijn aan te leren.

Hierbij vijf tips tegen manipulatie:
• Wordt bewust dat je op je werk wordt gemanipuleerd,
• Achterhaal de manipulatietechniek die op je wordt toegepast,
• Leer hoe deze technieken te pareren,
• Houdt je kruid zo lang mogelijk droog,
• Reageer niet vanuit je emotie.

Voor werkgevers is het in eerste instantie even schrikken als ze een onderbouwd weerwoord krijgen van een werknemer. “Maar als er een harmonische dialoog op volgt, ontstaat er een win-win-situatie voor beide partijen”, aldus Paul Vessies. Dit komt zowel de bedrijfsvoering als de werksfeer ten goede.

Over de auteur
Paul Vessies is expert op het gebied van zakelijke overtuigingskunst en oprichter van de internationale netwerkorganisatie Persuasure. Persuasure is als samenwerkingspartner en actieve participant betrokken bij de ontwikkeling van de marketing en communicatie van diverse ondernemingen en zakelijke projecten.

[isbn]9789052619774[/isbn]

Lees ook:Eloísa Cartonera krijgt Grote Prins Claus Prijs 2012
Lees ook:Twintig RUG-studenten geven boek uit over financiële crisis
Lees ook:Win kaartjes voor optreden van Nico Dijkshoorn
Lees ook:Freestyle werken, fulltime plezier
Lees ook:José Saramago: ‘Crisis is misdaad tegen de mensheid’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.