Social media te vaak ’misbruikt’ door professionals

Veranderingen in arbeid en organisaties hebben geleid tot het steeds vaker werken in (tijdelijke) netwerken, waardoor het enorm belangrijk is geworden om jezelf op een onderscheidende manier te profileren. “Succesvol deelnemen aan sociale media begint wat mij betreft met personal branding”, vertelt socioloog en auteur Tom Gouman in zijn nieuw te verschijnen boek #Volgjemenog? “Als dat niet helder op het netvlies staat, zal men nooit de echte waarde van online netwerken kunnen inzien.”

Gouman laat in #Volgjemenog? verder ook zien dat professionals nog te vaak een verkeerde interpretatie geven aan Social media. Het boek gaat daarom niet over social media als medium, maar over hoe online netwerken écht werken vanuit een sociologisch oogpunt. Wat gebeurt er achter de ‘social media schermen’; hoe werkt het écht, waar zit de potentie en waarom is de grens tussen optimaal gebruik en misbruik zo flinterdun?

“De kaping van Social media door marketing- en saleslui is een goed voorbeeld daarvan”, vertelt Tom verder. Met een sociologische bril op brengt Gouman vele ophelderingen door niet het medium, maar de gebruiker op de voorgrond te plaatsen; de mens in relatie tot anderen. Vanuit dit perspectief laat hij zien welke persoonlijke kansen juist Social media kunnen bieden om jezelf online te presenteren en te profileren.

Sociale netwerken gaan namelijk niet over geld, het vergaren van kennis of het vinden van een baan zoals veel mensen roepen. Het gaat om mensen die je leert kennen. Het zijn uiteindelijk mensen die je een baan gunnen, die je voorzien van kennis of die je vragen voor een opdracht. De echte waarde haal je niet uit techniek, maar die krijg je van mensen met wie jij je verbindt. En daar speelt Social branding -Personal branding in een Social media context- een belangrijke rol bij.

Over de auteur
Tom Gouman is socioloog en organisatieadviseur bij Twynstra Gudde op het gebied van Web 2.0 en social media. Hiernaast is hij auteur voor Frankwatching.com, een webcommunity over trends op het gebied van internet, social media en nieuwe ontwikkelingen.

[isbn]9789052618616[/isbn]

Lees ook:Eerste Europese Social Media boek
Lees ook:Mailen met… Jeroen Bertrams over Social Media Expert in een week
Lees ook:Social Media Top 50: meest besproken schrijvers
Lees ook:Netwerkeconomie dwingt Nederlanders tot personal branding
Lees ook:Opmerkelijk zijn en blijven in een gewoon land

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.