Alles moet op: de kunst van eten kopen en koken

Dit prachtige, toegankelijke kookboek laat overtuigend zien dat er een andere natuurlijkere manier bestaat van omgaan met voedsel. ‘Alles moet op’ leert je moeiteloos creatiever, eerlijker en gezonder koken, met veel meer plezier bovendien. Dankzij de handige tips, de boodschappenlijstjes en de verrassende ideeën om met heel normale ingrediënten de meest gevarieerde gerechten te maken, waarbij alles gegarandeerd op gaat.

In de westerse wereld zijn we het contact met voedsel kwijtgeraakt. In de landen waar ze het meest puur, vers en lekker eten, wordt het minste eten verspild. Denk aan de heerlijke keukens van Spanje, Griekenland, Frankrijk en Italië. Hoe ze daar hun kraakverse brood de volgende dag omtoveren in heerlijke crostini’s of er een verrukkelijke broodsoep mee maken, om maar wat te noemen. Maar het gaat veel verder dan dat. Het begint namelijk al bij het inkopen doen en voorraden aanleggen. Dit belangrijke aspect komt ruimschoots aan bod in Alles moet op.

Daarnaast haalt ‘Alles moet op’ één van de vreemdste misvattingen van onze tijd onderuit, namelijk dat een dagelijkse gang naar de supermarkt gemakkelijk, efficiënt en voordelig zou zijn. Het tegendeel is namelijk waar. Als je één keer in de week (bewuster) boodschappen doet, ben je minder tijd kwijt, is het leuker om te doen, eet je veel gezonder en smakelijker, ben je goedkoper uit en hoef je bijna niets meer weg te gooien. Dat is goed voor jezelf én veel beter voor onze wereld.

Dit idee inspireerde Reini Smit zes jaar geleden al tot dit kookboek en het is nu actueler dan ooit: voedselschaarste, uitputting van de natuur, de problemen van de bio-industrie en het belang van duurzaamheid zijn voortdurend in het nieuws. Toch is het vooral ook het enthousiasme voor goed eten dat van de pagina’s spat. En dat werkt heel aanstekelijk, dus pas op: na Alles moet op wil je niet meer anders.

‘Alles moet op’ is al kokend en proevend gemaakt door Reini Smit (idee, tekst, styling en vormgeving), Linda Loenen (styling en vormgeving), Hotze Eisma (fotografie) en Roos Smit (koken). Allemaal professionals in hun vak: het maken van lifestyle-producties voor (internationale) magazines en boeken. Liefde voor eten is het belangrijkste ingrediënt dat ze gebruikten.

[isbn]9789089895707[/isbn]

Lees ook:Susan Smit krijgt eerste Buskruit met Muisjes
Lees ook:Loswerken – Daar maak je tijd voor!
Lees ook:‘Tijd maken’ thema Maand van de Spiritualiteit 2010
Lees ook:Mailen met… Rob Essen over Alles komt goed
Lees ook:Tijd maken thema Maand van de Spiritualiteit 2010

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.