Zes nominaties NS Publieksprijs 2013 bekend

‘Aan niemand vertellen’ van Simone van der Vlugt, ‘De vergelding. Een dorp in tijden van oorlog’ van Jan Brokken, ‘De voedselzandloper’ van Kris Verburgh, ‘Dit zijn de namen’ van Tommy Wieringa, ‘Gijp’ van Michel van Egmond en ‘Reizen zonder John. Op zoek naar Amerika’ van Geert Mak zijn genomineerd voor de NS Publieksprijs 2013.

Zojuist openden de auteurs op het NS Hoofdkantoor in Utrecht gezamenlijk de stemperiode die loopt tot 14 otober. Op 15 oktober wordt in De Wereld Draait Door bekendgemaakt welk boek de meeste stemmen heeft behaald en zich Boek van het Jaar 2013 mag noemen.

De zes oorspronkelijk Nederlandstalige boeken behoren tot de bestverkochte titels van het afgelopen jaar (mei 2012 – mei 2013). Het Nederlandse publiek kan stemmen op één van deze zes genomineerden of op een Nederlandstalig boek naar keuze, via www.nspublieksprijs.nl of per sms (Boek titel naar 2255). Daarnaast stemt een Kernjury, bestaande uit 275 jaarlijks wisselende leden. Deze Kernjury werd vandaag in aanwezigheid van de auteurs geïnstalleerd. De stemmen van de Kernjury en die van het algemene publiek bepalen samen welk boek de NS Publieksprijs 2013 wint.

De NS Publieksprijs is dé boekenpublieksprijs van Nederland. Vorig jaar brachten ruim 70.000 mensen hun stem uit. De prijs bestaat, naast de eretitel Boek van het Jaar 2013, uit een sculptuur van Jeroen Henneman, een geldbedrag van € 7.500,- en een NS Altijd Vrij abonnement 1e klas.

‘Tonio’ van A.F. Th. van der Heijden won de NS Publieksprijs 2012. Onder de genomineerden van dit jaar zitten twee eerdere winnaars: Geert Mak (2000 en 2004) en Simone van der Vlugt (2010). Tommy Wieringa is eenmaal eerder genomineerd voor de Publieksprijs, Van der Vlugt is met haar zesde nominatie koploper.

NS Tijd voor Lezen
Reizen met de trein geeft de mogelijkheid tot ontspanning, verdieping en onthaasting. Terwijl je door NS van A naar B wordt vervoerd heb je tijd om rustig de krant te lezen of heerlijk weg te duiken in een mooie roman. Lezen en reizen per trein horen gewoon bij elkaar, 75 % van de reizigers heeft iets te lezen bij zich in de trein. Reden voor NS om lezen voor al die mensen nog gemakkelijker en leuker te maken met Tijd voor Lezen. NS is sponsor van de Stichting CPNB en steunt daarmee belangrijke en bekende leesbevorderende campagnes als de Boekenweek en NS Publieksprijs.

Lees ook:NS Publieksprijs nominaties bekend
Lees ook:Genomineerden NS Publieksprijs 2012 zijn bekend                    
Lees ook:Nominaties NS Publieksprijs 2009 bekend
Lees ook:Wie wint NS Publieksprijs 2011 – dit zijn de genomineerden…
Lees ook:Esther Verhoef wint NS Publieksprijs met Déjà vu

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.