Jan Terlouw is schrijver met sterkste reputatie

Jan Terlouw is onder de Nederlandse bevolking de schrijver met de sterkste reputatie. Carry Slee en Harry Mulisch zijn de nummers twee en drie op de ranglijst. Bol.com is het sterkste merk van de Nederlandse boekenbranche. Dit blijkt uit een grootschalig merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy waarvoor 1250 Nederlanders zijn ondervraagd. “Jan Terlouw wordt in alle lagen van de bevolking zeer gewaardeerd en dan vooral onder mensen ouder dan 30 jaar. Onder vrouwen is Carry Slee weliswaar favoriet, maar ook bij hen is Jan Terlouw een gevierd schrijver”, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda.


Bol.com is het sterkste merk van de boekenbranche
Bij een vergelijking van de reputatie van personen en organisaties die actief zijn in de boekensector blijkt Bol.com de sterkste positie te hebben. Bruna en De Slegte staan op de tweede en derde positie op de ranglijst van boekverkopers met een sterke naam. Selexyz is slechts bij een klein deel van de bevolking bekend. Bol.com heeft een veel sterkere reputatie dan de Nederlandse schrijvers.

Kinderboekenweek populairder dan Boekenweek
Opvallend is de sterke positie van de Kinderboekenweek. Deze promotieperiode voor het kinderboek heeft zelfs een sterkere naam dan de Boekenweek. Alleen onder hoogopgeleiden is de Boekenweek net iets populairder dan de Kinderboekenweek. De waardering voor de twee andere boekevenementen met nationale bekendheid – het Boekenbal en de Maand van het Spannende Boek – blijkt beperkt te zijn.

Literaire prijzen zijn onzichtbaar
Van de tientallen prijzen die de boekensector kent, zijn slechts zeven enigszins bekend bij de Nederlandse bevolking. Ook onder de fervente boekenkopers is de bekendheid van de meeste boekenprijzen gering. De Gouden Griffel, die jaarlijks wordt uitgereikt voor het best geschreven kinderboek, is de prijs met de sterkste reputatie. “Kennelijk maken de activiteiten die zich richten op het lezende kind de meeste indruk, gezien de sterke positie van de Gouden Griffel en de Kinderboekenweek”, aldus merkadviseur Hendrik Beerda.

Uitgeverijen spelen geen rol van betekenis
Ondanks dat Nederland een enorm aantal uitgeverijen kent, komen deze bedrijven niet voor in de top-10 van sterkste merken in de boekensector. “Boekenkopers maken hun keuze op basis van de schrijver en de titel. Tot nu toe is het nog geen enkele Nederlandse uitgeverij gelukt om in dit keuzeproces een rol van betekenis te spelen”, verklaart Hendrik Beerda. Kluwer en A.W. Bruna zijn de meest gerenommeerde uitgevers volgens het onderzoek.

Lees ook:Kinderboekenweek weer populairder dan Boekenweek
Lees ook:Dick Bruna populairst in Nederlandse boekensector
Lees ook:Bol.com sterkste naam; De Slegte beter dan Selexys
Lees ook:Jan Terlouw en Martijn Lakemeier over Oorlogswinter
Lees ook:Jan Terlouw beëdigd als Minister van Vrede

Eén reactie op “Jan Terlouw is schrijver met sterkste reputatie

  1. carice de wildt

    Hoi Patricia,

    Je hebt een heel mooi boekenblog!
    Zou jij mij een mailtje willen sturen? Ik wil je nl. vragen of je mijn boek Koosje wilt recenseren. http://www.koosjehetboek.nl

    Laat maar weten!

    Groetjes,
    Carice de Wildt

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.