Nederlandse lezer verkiest geprint boek boven ebook

Consumenten kopen veel liever een geprint boek dan een ebook, aldus online uitgever PUMBO.nl. Van alle verkopen via PUMBO.nl is ruim 70% nog een geprint boek. Wel constateert PUMBO.nl een voorzichtige stijging van het aantal verkopen van ebooks. De groei van ebooks en de ontwikkeling van ereaders zijn met name in Amerika aan een indrukwekkende opmars bezig. Recent onderzoek wijst uit dat 13 miljoen Amerikanen in 2013 een ereader in hun bezit hebben. Voor Nederlandse auteurs ligt hier een mooie kans om proactief in te spelen op deze trend. PUMBO.nl biedt auteurs beide afzetkanalen al aan. Zo worden auteurs optimaal bediend om hun verkoopvolumes te laten stijgen.

“Het is mij wel duidelijk dat de Nederlandse lezer het geprinte boek nog prefereert boven een ebook”, stelt Yordy Spoor van Pumbo.nl, het online platform voor auteurs om zelf een boek uit te geven. “Nederlanders willen graag een boek beet houden, zeker zo vlak voor de vakantie als er per traditie veel gelezen wordt. Het leest nu eenmaal prettiger en het lezen van een boek is ook een groot deel emotie.” Al sinds de opkomst van het internet worden ebooks als een enorme kans betiteld. Toch ontgroeit het ebook deze status niet en blijft het geprinte boek populair. In 2008 kende de totale boekenverkoop in Nederland een omzet van 646,3 miljoen euro, een plus van 2,4% ten opzicht van 2007. Belangrijke indicators als de verkoop van boekenbonnen laten ook de eerste maanden van 2009 een stijgende lijn zien. Voor ebooks worden nog geen cijfers bijgehouden over de verkoop in Nederland.

“De groeicijfers voor ebooks in Nederland zullen vooralsnog weinig schokkend zijn”, voorspelt Spoor. “Wij verkopen nu zo’n 30 procent aan ebooks. Wel zien we dat de volumes geleidelijk aan een stijgende lijn laten zien, maar het zal nog heel wat jaren duren voordat ebooks een vaste positie binnen de boekbranche in Nederland heeft veroverd.” In Amerika begint de hype om ebooks inmiddels wel serieuze vormen aan te nemen. Het gerespecteerde onderzoeksbureau Forrester gaf onlangs aan dat 13 miljoen Amerikanen in 2013 een ereader in hun bezit hebben. Hiermee zou ook de verkoop van het aantal ebooks een flinke stimulans kunnen krijgen. “Daarom bieden wij onze auteurs geheel full service beide opties aan”, aldus Spoor. “Zo kunnen zij zowel een geprint boek als een ebook aanbieden in de digitale etalage en dat werkt uiteindelijk alleen maar omzet verhogend!”

Lees ook:Schrijf boek en win geldprijs
Lees ook:Ebook lezers lezen meer, print geniet de voorkeur
Lees ook:Online boek uitgeven en verkopen steeds populairder in Nederland
Lees ook:Uitgeven in eigen beheer in Nederland groeit stevig
Lees ook:Primeur: e-book Bervoets met making of en deleted scenes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.