A Christmas Carol blijft populair, zelfs op de iPhone

Er zijn weinig verhalen die zo tot de verbeelding spreken als ‘A Christmas Carol’ van Charles Dickens. Dat blijkt ook dit jaar weer: aan de vooravond van het Dickensjaar staat het klassieke kerstverhaal weer volop in de belangstelling. Het is zelfs populair op de iPhone.

Het jaar 2012 is uitgeroepen tot Dickensjaar. Het is dan 200 jaar geleden dat de Engelse schrijver Charles Dickens werd geboren. De belangstelling voor deze schrijver is mede te danken aan ‘A Christmas Carol’. Dit beroemde verhaal is een immer terugkerend fenomeen tijdens kerst. Het verhaal over de inkeer van de oude vrek Scrooge blijft boeien en inspireren. Zo werd het verhaal al bijna 30 keer verfilmd. Dit jaar is er zelfs een tekenfilmversie gemaakt waarin de smurfen figureren. Ook op de planken blijft het boek populair: vanaf deze week is Erik van Muiswinkel te zien in de Stadschouwburg Haarlem in de rol van Scrooge.

Op de iPhone is het verhaal eveneens populair. Het volledige boek is te beluisteren in een app met daarin de gesproken versie. De Nederlandse vertaling wordt gelezen door meesterverteller Rein Edzard. Hij is onder meer bekend van de tv-serie ‘Goudkust’ en de film ‘Op hoop van zegen’. Dankzij zijn sonore stem weet het luisterboek 3 uur lang onafgebroken te boeien. Klanten in de App Store waarderen de app met een royale 4 sterren. Het luisterboek is ook verkrijgbaar op CD en als MP3-download.

Tot en met tweede kerstdag is de iPhone-app voordelig te downloaden: 3,99 euro in plaats van de reguliere prijs van 6,99 euro. De CD-versie kost 14,95 en is te koop in de (internet)boekhandel. Een mp3-versie is te downloaden bij Luisterrijk.

Lees ook:Win A Christmas Carol van Charles Dickens
Lees ook:Charles Dickens tweehonderd jaar
Lees ook:Dickens als bron van mensenkennis
Lees ook:Wie is Heleen van Royens Vulpen?
Lees ook:Klassieke whodunit, doordrenkt van muziek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.