Experiment ontmaskert collega’s als grootste verhaspelaars

Voor hun derde verhaspelboekje startten taalexperts en auteurs Aalbrecht en Wagenaar een bijzonder socialemedia-experiment. Via Twitter riepen zij iedereen op om opvallende verhaspelingen door te sturen. En wat blijkt: vooral op het werk wordt er aan de lopende band verhaspeld. “Er ligt altijd wel een gniffelende collega op de loer die niet te beroerd is om zo’n misser aan de grote klok te hangen”, lichten de auteurs toe. De vermakelijkste Twitterinzendingen hebben ze samengebracht in het derde en laatste deel van de verhaspelingentrilogie, dat met recht ‘De kroon op de vuurpijl’ mag heten.

Als bron van verhaspelingen staan collega’s op één. “Wat opvalt is dat er onder werktijd druk wordt getwitterd”, vertellen de auteurs. “We krijgen zelfs de indruk dat sommige collega’s live tijdens de vergadering een verhaspeling naar ons doorspelen.” Maar ook docenten gaan niet vrijuit, waarbij het ironisch is dat zij door hun leerlingen op versprekingen worden betrapt.

De Twitterinzendingen onthullen ook veel over de Twitteraars zelf. Na werk- of schooltijd reizen ze met het openbaar vervoer naar huis, of staan ze in de file, luisterend naar Radio 1 of Radio 538. Thuis nemen ze plaats voor de televisie. Ze kijken dan naar de De wereld draait door, Pauw & Witteman, RTL Boulevard, talentenjachten als The voice of Holland, nieuwsprogramma’s als het NOS Journaal en RTL Nieuws en naar sportwedstrijden. En altijd luisteren ze met gespitste oren naar mogelijke taalmissers.

Verhaspelingen onthaspeld
Met duizenden volgers is @verhaspeling een populaire Twitteraccount, die blijft groeien. In het boek ‘De kroon op de vuurpijl‘ voegen Aalbrecht en Wagenaar iets extra’s toe: ze verklaren hoe de verhaspelingen in elkaar zitten. Dat levert leuke puzzels op, want soms worden er wel drie uitdrukkingen door elkaar gehaald.

Wagenaar: “Een voorbeeld van zo’n complexe verhaspeling is de aap komt uit de kast vallen. Die bestaat uit drie uitdrukkingen: uit de kast komen, daar komt de aap uit de mouw en door de mand vallen.”

Aalbrecht: “Het is interessant om te zien hoe verhaspelingen ontstaan. Er gaat iets mis in het hoofd van de verhaspelaar, maar er is wel een regelmaat te ontdekken in wát er dan misgaat. Wij hebben zes typen verhaspelingen ontdekt. De zin achter de onzin als het ware.”

‘De kroon op de vuurpijl’ bevat naast 400 verhaspelingen ook een overzicht van Twitterinzenders en een alfabetische lijst van verhaspelende BN’ers.

Heidi Aalbrecht en Pyter Wagenaar schreven eerder de bestsellers ‘Een Blind Paard Kan De Was Doen‘ en ‘Geen Kip Overboord‘. Ze werken bij tekstbureau de Taalwerkplaats.

Bestel direct bij Bruna

Lees ook:Matthijs van Nieuwkerk grootste verhaspelaar van Nederland
Lees ook:Taalgebruik Sociale media schiet te kort
Lees ook:Hét verhaal achter het bombardement op Rotterdam
Lees ook:Strijd van boekenwereld tegen nep-recensies op internet
Lees ook:Dubbelkop of oranjefriet? Van Dale maakt Oranje Boekje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.